onsdag 6. januar 2016

Trettande dag jul

merka på primstaven med
tre kross.



" Hellige tre kongers dag
ein kirkelig festdag som feires 6. januar
 Dagen skal minne om 
mennene fra Østerland som kom til Betlehem. 
I bibelen kalles de kun for de “vise”.


Gamle juledag 
Mange steder ble dagen kalt Gamle juledag og ble feiret som den virkelige juledagen. 
Man spiste julemat og hadde trearmede lysestaker på bordet (helligtrekongers lys).
 Man drakk også en skål for et godt år.
På kvelden måtte folk holde seg i hus – da begynte nemlig Åsgårsreia sitt tilbaketog.
 Det man drømte denne natten ville skje i virkeligheten.
Trettendedagen var også en viktig merkedag for været.
 Dersom det var fint og klart vær på trettendedagen 
ga det et godt og grøderikt år sa man.
 Været denne dagen ville vare i 13 dager.
 Nå begynte også den kaldeste delen av vinteren.
Dagen ble også av noen kalt Avfaredag.
 Det var fordi juleturingen nå var over og alle gjester skulle reise hjem.
 Noen brukte også tyvendejuledag til reisedag.
Primstavens tegn for denne dagen er en klokke, tre kors, tre kroner eller tre menn "

Med denne tulipanbuketten ynskjer eg deg
ein fin trettande dag jul.





10 kommentarer:

  1. Hei Ann Mari og Godt nytt år.
    Trettende dag jul er altså min bestemors fødselsdag. Takk for at du skrev ned hva den dagen egentlig betyr.
    Ser at din svigermor også fyller år nå i starten av året, hun er tre år eldre. Min bestemor er en sprek og klok dame. Hun bor alene, og reiser mye. Har mange verv, og er sosial og opptatt med sitt. Også er hun min favorittbestemor, så vi har et eget spessiellt forhold.
    Flott bukett du har der. Tror jeg skal kjøpe med meg en til min mor nå, så de kan skinne, nå som julen er tatt vekk. Jeg elsker tulipaner.
    Ha en fortsatt fin uke.
    Klem

    SvarSlett
  2. Trevligt att du visar primstaven och skriver Gamle juledag!
    Vilken vacker tulpanbukett! Jag älskar tulpaner och i går köpte jag de första för i år. Gula som lyser upp så fint i vintermörkret!
    Ha det bra! Hoppas ni kryar på dig snart!

    SvarSlett
  3. Ja, det er morsomt med prinstaven og hvilke skikker som var før. Ønsker deg en god dag i kulda. Her er det -17 akkurat nå.

    Klem

    SvarSlett
  4. Herlig med primstaven. Vakker tradisjonen. Og vi har
    kaldegrader... - 3 ... og endelig noen snø... det ser såååå deilig... gleder meg.
    Ha en riktig god uke fortsatt. Klem fra Viola

    SvarSlett
  5. Ja det er i hvert fall den kaldeste dagen her denne vinteren.
    Koselig med slike primstaver som forteller litt om vår historie.
    Ønsker deg en riktig god dag :)

    SvarSlett
  6. Vilken fin stav du har att mäta med. Tulpanbuketten den är vacker och jag tackar för din hälsning och önskar dig detsamma.

    SvarSlett
  7. Kjekt du minner oss om slike tradisjonar.
    I dag har O "ribba" Juletreet. Men lysa er på enno og det får stå inne til helga. Vert så mørkt i stova ;-)
    Vakre tulipanar!
    God betring!!

    SvarSlett
  8. Alt du har greie på! Jeg er imponert. Her har min gode mann bursdag, og vi har spist pinnekjøtt med tilhørende godt drikke. Til kaffen ble det kanelsnurrer, nystekte sådanne. Passelig arbeid når det er 20 minusgrader ute.

    Fortsatt godt nytt år!

    Klem fra Uvdal

    SvarSlett
  9. Alt hva du vet :-)) Fin uke i vinterværet!

    SvarSlett
  10. Tusen takk for kommentaren på bloggen min :)
    Kjekt at ikkje alle har fjerna bloggen min frå lista av bloggar som er verdt å kikka innom, sjølv om oppdateringa er sjeldan for tida :)
    Eg og mannen min har blitt fosterforeldre for barnebarnet vårt så nå er det han som har første prioritet i livet mitt nå :)

    Kjekt å kikke innom her hos deg og andre bloggar igjen også :)
    Godt nytt år!

    Klem frå Marie

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.