onsdag 13. januar 2016

Tjuande dag jul


På primstaven som svigerfar Hans har laga
kan me fylgje med dei gamle
teikna for korleis dei 
delte inn året i 
gamal tid.
Den har ei vinterside og ei sommarside.

Dette er vintersida av primstaven
som går frå 14. oktober til
25. mars

Symbolet på primstaven viser at i dag 13. januar
er det midtvinter-
20. dag jul.
Symbolet har eg markert med ein svart firkant rundt.

På internett fann eg denne omtalen:
" Denne datoen markerte slutten på julefeiringen. 
Da feide man julen ut av huset med sopelime. 
Man begynte inne i stuen og endte ved døren.
 Det var også lov å gjenta dette hos naboene hvis de var for trege med å få julen ut av huset. 
Det hele ble avsluttet med at man festet og danset hele natten.
I dag pleier folk å ta vekk julepynten og få ut juletreet hvis de ikke allerede har gjort det. Vanligvis er det ikke så mange nåler igjen på treet heller etter tyve juledager "

 I Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon står det:
" Tjuendedagen, 13 januar, er etter norsk folkeleg tradisjon
den siste dag i jula.
" Tjugandedags-Knut jagar jula ut "
Enkelte heldt Tjuandedagen for å vere Gamle Nyttårsdag,
i samsvar med at Trettandedagen var 
Gamle Juledag "

Jammen bra at julepynten vår var tidleg vekkrydda. 
Tenk om naboane hadde komt med sopelimen ;)


Håpe dei ikkje kjem og kastar ut 
siste restane av Amaryllisen.
Eg ynskjer deg ein fin
20. dag jul !



8 kommentarer:

  1. Så heldig du er som har en egen primstav.
    Setter pris på dine oppdateringer om den.
    Her tok vi ut deler av jula natt til 1. januar pga valpene. Litt vakum her enda med de 5 dager gamle små. Skal nok få pakka bort det som er igjen. Her er huset stengt for utenforstående i 3 uker pga valpene og mora, så det er ikke noe stress egentlig.
    Ha en flott dag videre.

    SvarSlett
  2. Godt nytt år, Anne Mari!
    Jeg har vært litt treg med å komme i gang med blogging i 2016.
    Ja, det er 20.dag jul, og jeg har slukket juletreet. Vi holdt alltid jul til 20.dagen i min barndom, for far hadde bursdag 10. januar. Jeg har ikke alltid hatt treet så lenge, det kommer an på hvor mye det drysser. Men jeg er også litt i protest mot alle som skyver på jula, pynter treet i begynnelsen av desember og hiver det ut så snart julekvelden er over. Derfor holder jeg på de gamle skikkene. Håper ikke naboene kommer og koster ut alt! :)

    SvarSlett
  3. Artig med den primstaven! Her forsvant jula ut 4.januar, så jeg slipper å få naboene på besøk ;)

    Fortsatt fin onsdag!

    SvarSlett
  4. En primstav skulle vi alle eid.Heldig du er som har en slik.
    Jula er ute av huset så jeg trenger ikke være redd for naboen.
    Flott blomstring av en skjønn juleblomst.
    God onsdag til deg,klem ;)

    SvarSlett
  5. Liker godt primstaven din! Og ja - nå er jula definitivt rydda ut her også - men to amarylliser blomstrer for annen gang, de skal få stå ja!
    Klem fra Inger

    SvarSlett
  6. Hei! Ja, nå er julen pakket ned her også, og det var på høy tid, for 2O.dagen kom med vårlig vær og sol! Håper ikke naboene dine kommer med sopelimen og tar med seg Amaryllisen din i samme slengen:) God helg!

    SvarSlett
  7. Ja, nå er jula over for denne gang. Nå er det bare å glede seg til lysere tider! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  8. Artig info som du må fortsette å fortelle oss om !

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.