mandag 18. august 2014

Bær

På tur i skog og mark desse 
augustdagane 
er det gode sjangsar for å
finne bær.
Blant desse er to sortar som har fått meg til å 
reflektere litt over kor like,
eller ulike dei er.
Skrubbebæra og tytebæra lyser raudt
frå same tuene,
hand i hand.
Kva tenkje skrubbebæra når me let
den stå att og plukkar berre tytebæra.

" eg er like fin som tytebæra, ser du ikkje det ?
er tytebæra betre på smak seier du,
så skarp og beisk som den er.
Eg er mildare i smaken, kvifor vil 
ingen ha meg ?
Smaklaus seier du ?
Ikkje så god til å ha på kjøtretten ?
Har du prøvt å blande meg med sukker ? "


Skrubbær (Chamaepericlymenum suecicum
syn.: Cornus suecica)


Tytebær (Vaccinium vitis-idaea)

Ser du kor like dei er ?
Det kunne vere artig å høyre 
om nokon plukkar og brukar skrubbæra.

Mannen min og eg plukka vel 2 kg
tytebær langs ei elv ved hytta.
Eg røre dei med sukker og har i frysaren.
Tek dei fram til matrettar med brun saus.

Anne-Mari



6 kommentarer:

  1. Jeg elsker tyttebær og brun saus! Skrubbær har jeg ikke prøvd meg på. Morsom sammenstilling du gjør her :)

    SvarSlett
  2. Tyttebær må vi ha til sausmat her i heimen;) Så kjekt at de var modne alerede. På hytta vår var de ganske grønne enda.
    Skrubbebær har vi ikke brukt! Krekling og blåbær er også ganske like, vi plukker begge;) Flott innlegg;)

    Ønsker deg en fin uke;)
    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlett
  3. Vi bor nok i hver vår verden, ser jeg. Her må vi nok vente til uti september før vi plukker tyttebær. Blåbæra er fin her nå, men det regner og regner........
    I dag går vi en tur i skogen uansett om det det blir bærplukking eller ei.
    Føler nesten at vi "betaler" for den fine sommeren i disse dager.

    Ha en strålende dag! Jeg vasker og rydder i kjøkkenskuffene. Et helt nødvendig arbeid.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Tyttebær må man ha - og finner jeg ikke noen går jeg på selvplukk i butikken, hihi ;) Det er altså skrubbebær de heter - de bæra vi så mye av da vi var nordover i sommer. Har ikke sett dem her, men de var utrolig lik tyttebær ja!
    Klem fra meg :)

    SvarSlett
  5. Tyttebær er et must hos oss når kjøttmiddager blir servert ja :)
    Skrubbebær har jeg aldri hørt om - og vet heller ikke om jeg har sett det noen gang.... Men de var utrolig lik tyttebæra ja!

    Ha en flott dag!

    Klem fra Ann Elisabeth

    SvarSlett
  6. Jeg liker også tyttebær, den er nydelig nyrørt på brødskiva -og så er det jo trollkrem...nammmm! :-)
    Skrubbebæra har vi flust av, men den synes jeg er smakløs...Har ikke hørt at noen bruker den til noe, men kanskje Skrubben (ulven) spiser den? :-)

    SvarSlett

Eg set stor pris på at du legg igjen ein kommentar :-)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.